Kampanje for Helsedirektoratet
Konseptutviking
Art direction
Tekst
Film
SoMe
Innsikt
Holdningen i dag er at det er bare å gå og sjekke seg og at alt kan fikses med en pille – enten det gjelder kjønnssykdommer eller uønsket graviditet. Sånn er det ikke lenger. Innsikt fra Helsedirektoratet viser at gamle kjønnssykdommer som nesten var utryddet er på vei tilbake. Andre, som før var enkle å bli kvitt, begynner nå å bli resistente mot antibiotika. Norge er et av landene i Europa som opplever den største smitteøkningen på noen områder. Infertilitet kan også være en alvorlig konsekvens for kvinner. Alt dette er det liten kunnskap om i målgruppen og samfunnet forøvrig, og reflekteres lite i annen kommersiell kondom-kommunikasjon.
Dinamo utviklet i samarbeide med Helsedirektoratet en kampanje bestående av flere utendørsuttak, små snutter til sosiale medier og tiltak til diverse nettplattformer.
For å få målgruppens oppmerksomhet valgte vi et mye mer direkte språk enn folk er vant til fra Helsedirektoratet og andre kondomkampanjer. Den visuelle identiteten skaper en kontrast mellom det litt lekne og fargerike og «rett i trynet» meldinger, som vi visste ville skape delte meninger og bli diskutert. Alt av tekstinformasjon handlet om de nye farene vi må bli klar over.
«Å bruke kondom er noe målgruppen er blitt bedt om utallige ganger før, så når vi skal åpne for en gammel diskusjon vil vi gjøre det på en ny og uventet måte. Vi synes det er gøy å få Helsedirektoratet til å avvæpne og bruke styggordene i kampanjen og hvis Helsedirektoratet kan bruke dem kan unge klare å bruke kondom. Sett den på så slipper man den sure svien», sier teamet i Dinamo.
Kampanjen resulterte i økt intensjon hos målgruppen om å bruke kondom. Og blant de som hadde sex med tilfeldig partner i kampanjeperioden og etter, var det flere som sa de brukte kondom. Kunnskapen om økt tilfeller av gonoré og syfilis hadde en signifikant økning.
Kampanjen hadde 48% oppmerksomhet i målgruppen, og engasjerte i store og små medier.
NRK hadde kampanjen som forsidesak innen to dager etter lansering. Kort tid etter ble det hovedinnslag med debatt på TV2 Nyhetskanalen. Kampanjen fikk også internasjonal omtale på «Last Week Tonight with John Oliver».
«Målgruppa er vanskelig å nå gjennom til. Vi valgte derfor å gå for et kampanjekonsept som vekker oppsikt, og som kort og svært tydelig opplyser om en skummel og økende utfordring, samtidig som det forteller om den enkle løsningen – bruk kondom». – Linda Granlund, divisjonsdirektør folkehelse og forebygging