Årsrapport for Sporveien
Konseptutviking
Art direction
Redaksjonell rådgivning
Innholdsproduksjon
Redaksjonell design
Infografikk
Illustrasjon
Vi har siden 2015 utarbeidet årsrapporten for Sporveien. Den behandler selskapets verdiskaping og samfunnsrolle i et bredt perspektiv, og belyser hvilke resultater virksomheten skaper – og kan skape – for å ivareta mobilitet og bidra til å kutte klimautslipp i kommunen og legge et grunnlag for bærekraftig byutvikling i framtiden. Sporveien er også en effektiviseringssuksess, som gjennom de siste årene har forbedret virksomheten kraftig, og nå leverer mer kollektivtrafikk for pengene enn noen gang tidligere.
Sporveien forvalter et viktig samfunnsoppdrag og synliggjøringen av både miljøeffekter og økonomiske gevinster av virksomheten er en bærende dimensjon i rapporten. Vi har utarbeidet konsept for årsrapporten og gitt den et årlig tema. Redaksjonelt design, infografikk og redaksjonell rådgivning har vært en viktig del av arbeidet. I tillegg har vi også levert innhold i form av foto, tekst, intervjuer og artikler. Resultatet er en modernisert rapport som presenterer Sporveiens verdiskapning i bredere forstand og som har gitt den et tydeligere og distinkt visuelt uttrykk.
I 2016 satte vi, sammen med Sporveien, i gang en prosess mot å vinne gull i Farmandprisen. Det målrettede arbeidet med årsrapporten har gitt denne uttellingen:
Årsrapport 2018 – Sølv i «Offentlige virksomheter»
Årsrapport 2019 – Gull i «Offentlige virksomheter» og bronse i «Beste idé og design»
Årsrapport 2020 – Sølv i «Offentlige virksomheter» og bronse i «Beste idé og design»
Årsrapport 2021 – Gull i «Offentlige virksomheter» og sølv i «Beste idé og design»
Årsrapport 2022 – Gull i «Offentlige virksomheter»