Våren ’22 brøt syv motebutikker ut fra VIC for å skape et selvstendig merke. Men ikke et hvilket som helst merke – den største kjeden av motebutikker på Vestlandet. Strategien var å skape en merkevare som underbygger arven fra handelsvarer som familiebedrift siden 1854, og representere Vestkysten med dens kontraster mellom fjell, fjord, hav og by.
Art Direction Konseptutvikling Merkevareidentitet SoMe-kampanje Motion Design Tekst Navnutvikling
Blandingen av engelsk og norsk i deres nye navn reflekterer tradisjonen deres med å importere internasjonal mote til Norge. Navnet Aerly er en kombinasjon av det engelske ordet «early» og det norske «ærlig». Tidlig, som i vestkystens forsprang på internasjonal handel i Norge. Ærlig – som i den ærlige og rå naturen på vestkysten – men også vestkystfolks tradisjon i ærlig og rettferdig handel.
For å forsterke lokalmiljøet har vanlige vestkystfolk blitt rekruttert som modeller til den første fotoshooten – selvsagt i vakre og rå vestkystmiljøer i Ålesund.
Tross alt er dette merket laget for vestkystfolk av vestkystfolk.
Vi tror på lokal tilknytning og eierskap. Vi drives av kontrastene mellom fjell, fjord, hav og by. Det rå, brutale og ekte. Vi er skapt av folk på Vestlandet, for folk på Vestlandet.
Ekstra takk til
Marius Beck Dahle, fotograf. Sissel Fylling, stylist.