Kampanje for Helsedirektoratet
Konseptutvikling
Kampanje
Film & Radio
Annonser
Primærmålgruppen er mennesker med seksuelle tanker om barn. Sekundærmålgruppen er samfunnet ellers, inkludert pårørende, nærmiljø, kolleger eller venner. Dette er et krevende tema som opprører folk og hvor det er lett å bli fordømmende. Menneskene med disse følelsene sliter også ofte med skam og skyldfølelse. Skal vi lykkes i å få dem til å oppsøke detfinneshjelp.no er det derfor viktig at kampanjen oppleves som en utstrakt hånd og ikke en ren fordømmelse. Ingen av oss kan noe for hva vi tenker eller føler, men vi er alle ansvarlige for handlingene vi gjør.
Kampanjen må takle den krevende balansegangen mellom å signalisere forståelse uten å samtidig bli opplevd som aksept. Vi må akseptere at det finnes mennesker i samfunnet vårt som har disse tankene, men vi kan aldri akseptere at de gjør tankene til handling.
Kampanjen ble slått stort opp i nyhetene og har skapt en viktig debatt og tjenesten melder om en stor økning i pågangen etter kampanjestart. I de 6 første ukene av kampanjen opplevde Helsedirektoratet en dobling i antall henvendelser fra primærmålgruppen til chattetjenesten. Flere andre land har meldt interesse for å få bruke kampanjen og Danmark har allerede tatt den i bruk.
De kreative løsningene består av film på kino og SoMe, radiospots, boards og annonser på SoMe, både på både på norsk og samisk.