Si hva du vil om melk. Det endrer ikke fakta.

Kampanje for Melk.no.

Melk har et imageproblem, og forbruket går ned. Noen mennesker sier mye rart om melk. Så la dem snakke.

Art Direction
Konseptutvikling
Digitalt design
SoMe-kampanje
Motion Design
Tekst

Opplysningskontoret for Meieriprodukter (Melk.no) gir merkenøytral informasjon om melk og meieriprodukter til den norske befolkningen. De fleste vet de helsemessige fordelene ved å drikke melk, men fortsatt faller melkeforbruket. 18 prosent har valgt å fjerne melk fra bordet sitt, og hele 15 prosent gjør det på grunn av helse.
Fra «universell drikk» til marginaldrikk. Før var melk en drikk for alt, men etter hvert som Norge utviklet seg, fikk vi forskjellige drikker til ulike behov og anledninger, og i den konkurransen har melk mistet posisjonen i glassene våre. De fleste har melk i kjøleskapet, og mange drikker fortsatt melk. Likevel er melk i ferd med å bli et mindre aktivt og attraktivt valg, både som drikkevare og som kilde til viktige næringsstoffer. Melk har ikke bare et kunnskapsproblem, for mange av oss vet godt hva den inneholder.
Melk har også et imageproblem. Det oppleves som utdatert og ikke like sunt som det en gang var. Det er en flom av innvendinger mot melk, som i tillegg til å ha handlet om fordøyelsen og hvor unaturlig den er for mennesker, nå også suppleres med «miljøargumenter». Verden har forandret seg. Melkekommunikasjon har ikke. Så hvordan får vi melkeglasset tilbake på bordet? Vi må redusere volumnedgangen i melk ved å gjenerobre tapte drikkere og befeste en posisjon som en del av et sunt, naturlig og moderne kosthold. Vi må innse fakta.
Alle har stemmer i hodet som hjelper oss å avgjøre hva som er rett og galt. Hva som er sant og usant. Men med så mange kostholdsråd fra upålitelige og høyst subjektive kilder, kan det være vanskelig å vite hva man skal lytte til, og mange tviler på valgene sine. Faktum er at fakta gjør oss troverdige. Ved å bruke fakta svarer vi kritikerne og gir melkeelskere enda flere argumenter for å drikke den. For fakta er også at fakta ikke trenger å være kjedelig. Et humoristisk svar på et urimelig og usannsynlig utsagn kan være svært effektivt.
Melk_Person_01
Fakta:
Melk er ikke bare for barn
Melk_Person_02
Fakta:
Melk inneholder ikke gluten
Melk_Person_03
Fakta:
Melk fører ikke til melkesyre i musklene
La fakta vinne debatten, men med humor. Ved å dramatisere hvor absurde disse argumentene mot melk kan være, oppfordrer vi folk til å bruke sunn fornuft og drikke melk med full selvtillit. Vi laget filmer som tar for seg disse situasjonene og dramatiserer tvilen på en måte som gjør at selve tvilen blir høyst tvilsom og latterlig. Til slutt blir det så absurd at man skjønner hvor dumt det er å tenke slik. For det sies mye om melk, men det har sine fordeler. I filmene trekker vi også frem grunner til at melk, pakken med næringsstoffer, er bra for deg! 
Alle historiene foregår inne i hodet til en person mens vedkoommende skal drikke et glass melk. Si hva du vil om melk. Det endrer ikke fakta.
Melk_logo_rgb
Ekstra takk til:

Tangrystan & director Meriam Braanaas

Dinamo Reklame og innhold
Oscars gate 55,

0258 Oslo

post@dinamo.no