Fra «universell drikk» til marginaldrikk. Før var melk en drikk for alt, men etter hvert som Norge utviklet seg, fikk vi forskjellige drikker til ulike behov og anledninger, og i den konkurransen har melk mistet posisjonen i glassene våre. De fleste har melk i kjøleskapet, og mange drikker fortsatt melk. Likevel er melk i ferd med å bli et mindre aktivt og attraktivt valg, både som drikkevare og som kilde til viktige næringsstoffer. Melk har ikke bare et kunnskapsproblem, for mange av oss vet godt hva den inneholder.
Melk har også et imageproblem. Det oppleves som utdatert og ikke like sunt som det en gang var. Det er en flom av innvendinger mot melk, som i tillegg til å ha handlet om fordøyelsen og hvor unaturlig den er for mennesker, nå også suppleres med «miljøargumenter». Verden har forandret seg. Melkekommunikasjon har ikke. Så hvordan får vi melkeglasset tilbake på bordet? Vi må redusere volumnedgangen i melk ved å gjenerobre tapte drikkere og befeste en posisjon som en del av et sunt, naturlig og moderne kosthold. Vi må innse fakta.