Nå ble pappa skuffa!

Kampanje for Veidekke

Når unge skal velge retning for videregående er det mange som har en mening om hva som er «riktig» eller smart, og i et knippe SoMe-filmer møter vi noen av de som vil si sin mening.

Veidekke_morfar

Dette er en fortsettelse av Veidekkes rekrutteringsstrategi hvor vi jobber med å øke statusen til yrkesfag gjennom konseptet "Til alle dere som elsker å bygge.  Fortsett med det".

Veidekke_ung

Samarbeidet med Veidekke, kampanjen og konseptet feirer 10-årsjubileum i 2025 og er gjennom perioden rullet bredt ut i både fortjente, egne og betalte kanaler. Kommunikasjonskonseptet og strategien er et eksempel på langsiktig arbeid og en aktør som tok et valg om å tenke stort og løse en utfordring for hele bransjen. En kalkulert gevinst var selvfølgelig å løse utfordringen på egne vegne også.

Veidekkes yrkesfagkampanje har høstet en rekke priser. Blant annet «Årets holdningskampanje» i Gullkorn, gull i Max Marketing Mix, samt gull i Magnet Awards både i 2022 og 2023, også kjent som NM i Employer branding. 

Juryen sa etter seieren i 2022 i Magnet Awards: «Caset er en del av en ambisiøs strategi som selskapet har satt seg for å løfte bransjen. Kampanjen baserer seg på et solid innsiktsarbeid, og selskapet virker til å ha forstått målgruppen godt. Dette gjenspeiles blant annet i hvordan de benytter seg av flere kreative virkemidler for å kommunisere sitt budskap til henholdsvis to grupper i prioritert rekkefølge. Kampanjen har vært kjørt med tydelig definerte KPI-er og selskapet kan vise til en bemerkningsverdig økning.» I 2023 sa juryen dette «Kampanjen har imponerende resultater, både når det gjelder antall søkere til egen lærlingordning, hvorav 10% er jenter, men også og ikke minst andelen jenter til bransjen generelt». Kampanjene vurderes ut ifra: Innsikt/strategi (25%), idé/løsning (25%) og effekt/resultat (50%).