Kampanje for Universitetet i Sørøst-Norge
I forkant av utviklingen av kommunikasjons- og kampanjeløsninger, hadde Dinamo også ansvaret for å utvikle ny profil og merkevareplattform.
Analyse av tidligere kampanjer, trafikkdata og målgruppens digitale atferd avslørte et tydelig forbedringspotensial: Lav merkevarekjennskap nasjonalt, høy konkurranse i eget nedslagsfelt og en “trakt” som lekker i midten og bunnen. USNs kvaliteter var sterke, men for lite synlige og lite differensierende i markedet.
Dette ble utgangspunktet for en mer innsiktsdrevet strategi, der vi definerte tydelige roller for hver kanal, utviklet mer engasjerende innhold og strammet opp brukerreisen.
For å møte utfordringen og bygge en sterkere og mer synlig posisjon for USN, utviklet vi en helhetlig strategi basert på innsikt, tverrfaglig samarbeid og tydelig prioritering. I stedet for å spre ressursene over mange små kampanjer, valgte vi å rendyrke budskapet og samle innsatsen rundt en klar og differensierende merkevareplattform.
Et viktig grep var å flytte fokuset fra enkeltstudier til selve USN som institusjon – og å kommunisere hva som gjør universitetet unikt. Samtidig jobbet vi målrettet med å optimalisere den digitale brukerreisen: fra oppmerksomhetsskapende video og SoMe-innhold, til betalt søk og native annonser som førte brukerne til mer relevante og harmoniserte landingssider. Dette ga bedre flyt, høyere engasjement og økt konvertering.
Ved å gi hver kanal en tydelig rolle – og evaluere og justere fortløpende gjennom kampanjeperioden – klarte vi å få mer effekt ut av et strammere budsjett. Alt ble utviklet og produsert med utgangspunkt i en felles kjerneidé, og formidlet med et uttrykk og språk som bygger gjenkjennelse, troverdighet og emosjonell tilknytning.
Effekten lot ikke vente på seg:
+6,4 % økning i søkertall
+18 % høyere konverteringsrate
+33 % økt synlighet – med 8 % lavere mediebudsjett
Mer engasjert trafikk og bedre tid brukt på USN.no
Kort sagt: En kampanje som kombinerte smart distribusjon med emosjonell appell – og som viser at helhetlig kommunikasjon skaper resultater.