Du trenger ikke en omfattende og kostbar designprosess for å oppdatere den visuelle identiteten din. Med noen justeringer kan merkevaren din fremstå relevant igjen.

Seniorrådgiver i SMFB Dinamo, Annie Myhre, har gjennom et langt liv i bransjen vært med på å utvikle visuelle identiteter til mange merkevarer. Med en fyldig og fleksibel verktøykasse kan en identitet leve lenge og tas i bruk på stadig flere plattformer.

Hun ser dessverre at mange venter for lenge med å fornye seg. En gammel profil, med få verktøy å spille på, begrenser bruksområdene.

— Med enkle grep, som å justere og utvide fargepallett og fonter, utvikle ikoner og illustrasjoner, eller definere fotostil og -bibliotek kan du raskt fornye og oppgradere virksomhetens visuelle identitet, forklarer Annie.

Hun har fem forslag til oppgraderinger man kan gjøre for å puste liv i identiteten – uten at det koster skjorta.

1. Imponerende PowerPoint-presentasjoner

Mange undervurderer viktigheten av gode presentasjoner. Vi ser det altfor ofte. Lite gjennomtenkte, teksttunge og off brand presentasjoner med utydelige budskap. Det er en «missed opportunity»! Brukt riktig er en profesjonell og gjennomarbeidet presentasjon et viktig kommunikasjonsverktøy som når mange mennesker.

Tenk over det selv. En god presentasjon gir et positivt førsteinntrykk og får deg til å våkne i stolene. Den gir et positivt førsteinntrykk, fanger folks oppmerksomhet og gir deg som presenterer den anerkjennelsen du fortjener.

Å utvikle gode presentasjoner tar tid. Både det å forberede et lettfattelig og tydelig innhold, og det å finne gode bilder, filmer eller illustrasjoner. Men, du får mye igjen for det. En godt designet presentasjon, som samsvarer med merkevaren din, er nøkkelen til å engasjere publikum.

2. Bevegelse trigger sansene våre

På digitale flater må du fange mottakerens oppmerksomhet på mikrosekunder. Animasjon og motion graphics fanger oppmerksomheten til den stadig mer utålmodige målgruppen og forbrukeren.

Levende grafikk og bilder vekker følelser, skaper engasjement og hjelper deg med å skille deg ut i mediebildet. Det bidrar til at budskapet formidles mer effektivt, sammenlignet med tekst alene. De pirrer nysgjerrigheten, øker interessen, vekker engasjement og overbeviser oss på en unik måte.

Derfor er budskap og konsept ofte lettere å forklare og forstå når de presenteres med bevegelse. Vi bruker motion graphics til å skape levende grensesnitt med personlighet, og på den måten underbygge merkevare, profil og visuell identitet. En animert logo gir liv og kan formidle mye mer enn ord.

Subtile bevegelser gir også tydeligere brukerveiledning og navigasjon på nettsiden. Motion graphics bidrar til økt brukervennlighet, påvirker besøkstid og fluktfrekvens, som igjen påvirker søkemotoroptimaliseringen til nettsiden din.

Logoanimasjon for Juristenes Utdanningssenter.

3. Bli forstått med infografikk

Infografikk er et visuelt virkemiddel som både engasjerer, opplyser og styrker virksomheten og merkevaren. Infografikk er som ordet tilsier, informasjon fremstilt og presentert som grafikk visualisert slik at det blir enkelt å forstå.

Komplisert informasjon, store grupper med data og lange tidslinjer kan forvandles til effektiv kommunikasjon. Infografikk gjør data tilgjengelig på en visuell måte som er forståelig for «alle». Det er uvurderlig i bruk i alt fra nettsider, presentasjoner, sosiale medier, møter og konferanser.

Infografikk for Norsk Tippings digitale års- og bærekraftsrapport 2022. Les rapporten: Først og fremst ansvarlighet.

4. Forklar komplekse budskap med explainerfilm

Med en forklaringsvideo kan du enkelt forklare og beskrive et budskap, et produkt, en tjeneste eller et oppdrag på en overbevisende, rask, engasjerende og effektiv måte. Dette kan være alt fra prosesser og data, til tjenester og oppgaver.

Mulighetene er mange, men teknikk og stil varierer. Ved å skreddersy filmen for ulike distribueringskanaler, kan explainerfilm hjelpe deg med å vokse i flere digitale landskap.

Videoene kan brukes i sosiale medier, til rekruttering eller innsalg, til konferanser og kurs, som hvileslide på PC – ja, rett og slett til uendelig mange formål. En explainerfilm har lang levetid og er en god investering.

En effektiv og oversiktlig introduksjon til Polakademiet, Vinmonopolets interne læringsportal hvor de ansatte finner alt av opplæring, kurs og undervisning

5. Sett stemningen med vignetter

Vignetter krydrer programmer, webinarer og konferanser. Vi benytter logovignetter som intro og outro til filmer og sosiale medier, til åpningssekvenser for foredrag og andre steder hvor det er effektfullt å bruke logoen i animert versjon.

Disse små snuttene er et format med fortettet bruk av fortellerteknikker. De har som mål å fange folks oppmerksomhet, samtidig som de også formidler et budskap – og det gjør de.

Vignett for Abelias lønnskonferanse.

Fikk du lyst til å gi den visuelle identiteten til merkevaren din en liten vårrengjøring? Ta kontakt med Annie for en uforpliktende prat om hvilke grep som passer for deg: annie.myhre@smfb-dinamo.com