Merkevarebygging handler om å gi forbrukeren en følelse av å ha kjøpt mer enn et produkt.

Hvilke produkter du kjøper er ikke tilfeldig. Det sier noe om hvem du er, hva du liker og ikke minst – hvordan du vil at andre skal oppfatte deg. Produktene i livet ditt er alle små identitetsmarkører som forteller en historie om deg. Har du tenkt på hva det er som fikk deg til å velge nettopp det ene produktet? 

Kanskje er det pris, kanskje er det smak, men sannheten er at pakningen – bevisst eller ubevisst – i mange tilfeller er tungen på vektskålen. Det er noe du identifiserer deg med. Bare tenk på det, hvor mange ganger har du ikke kjøpt en vin på grunn av etiketten?

Historie som metode

De færreste leverandører har råd til å bruke store summer på kampanjer for å få deg til å velge nettopp deres produkt. Den jobben må produktet gjøre selv der det ligger i butikkhyllene. For å overbevise deg, må det fortelle en historie. 

Historiefortelling fremkaller en følelsesmessig reaksjon, samtidig som den inneholder fakta om en merkevare. Enkelt forklart betyr det at vi har gått langt forbi den tradisjonelle markedsføringsteknikken der vi roper ut: «produktet vårt er det beste, derfor bør du kjøpe det». Nå vil folk vite hvorfor det er best, hvordan det er produsert og hvem som har laget det.

Folk elsker en god historie, derfor er dette en velbrukt metode i all form for kommunikasjon. Om du skal utvikle et nettsted, lage en reklamekampanje eller legge ut et innlegg i sosiale medier; det finnes mange ulike teknikker for å jobbe med historiefortelling. I denne artikkelen skal vi se på hvordan vi har jobbet med historiefortelling på redesignet av Rema 1000-merkevaren Spekeloftet.   

Kjøttet er klart når været vil

Spekeloftet er en liten, lokal bedrift i Hemsedal. Hovedproduktet deres er pinnekjøtt, som de speker på den gamle måten. I stedet for industrielle tørkerom, henger de kjøttet til tørk i ekte Hemsedal-luft. Den salte fuktigheten i vestavinden blandet med den tørre vinden fra øst, er utmerkede forhold for både tørking og smak. 

Hvordan kan vi formidle stedet, kvalitet og emosjonell verdi oversatt til visuell kommunikasjon? Mye handler om å tørre å velge et helhetlig konsept basert på selve essensen i merkevaren, og fortelle den visuelt overbevisende. Av erfaring vet vi også at vi at de mest suksessfulle prosjektene, er de vi får tillit til å spisse konseptet og ikke vanne det ut med andre utrykk og budskap.

Historien på etiketten

Pinnekjøtt er et kvalitetsprodukt som det er knyttet mye kunnskap og tradisjon til selve lagingen av kjøttet. På dette prosjektet var det derfor spennende å hente inspirasjon fra andre kategorier det tar mye kunnskap og tid å lage, som for eksempel alkohol, og da spesielt whisky. 

Whisky kategorien er insprasjon for konseptet

Med få flater å markedsføre seg på, må whiskyflaskene virkelig overbevise deg fra butikkhyllene. Det etiketten på flaskene gjør, både i form av typografi og tekst, er å fortelle om stedet whiskyen kommer fra. Her beskrives alt fra vindforhold og vegetasjon til lagring fordi dette er forhold som påvirker smaken. Etter å ha lest etiketten har du ikke bare blitt informert om at det er en flaske whisky du holder i hånden, du har fått hele dens historie og blitt kjent med produktet.

Designet

Pinnekjøtt er også et håndlaget tradisjonsprodukt der modningsprosessen påvirker det ferdige resultatet. Med andre ord, det whisky og saltet kjøtt har til felles er luftas betydning for smaken.

For å gjenspeile dette i designet, brukte vi derfor mye luft mellom elementene. Hovedelementet i designet er typografien, som har som funksjon å formidle kvalitet på avstand, samt fortelle historien nærmere på: hvor kommer det fra, hvordan lages det og ikke minst - luftas unike rolle.

Fargene på pakningen er inspirert fra fjellene i Hemsedal, med det hvite øverst og jordfarger nederst. Mørkt design er overrepresentert for saltet kjøtt i butikkhyllene, noe som gjør at denne pakningen skiller seg ut. Teksten er i tillegg skrevet på Hemsedal-dialekt for å forsterke lokal tilhørighet. 

Det var viktig for både Rema 1000 og oss å velge løsning med tanke på miljøet. Pakningen har en sjaktel i papp, og selve innholdet er i plast. Selv om det er både papp og plast er det enkelt å sortere begge for gjenbruk.

Vekk en følelse

Det er ikke nødvendigvis vanskelig å designe en pakning som skiller seg ut fra konkurrentene. Det er det å skille seg ut og faktisk bli valgt som er utfordringen. Igjen er vi tilbake til det å lage en pakning som folk vil identifisere seg med.

For Spekeloftet klarte vi å utfordre pinnekjøttkategorien. Selv om det er et klassisk design, føles pakningen mer moderne. Det samme gjør de andre pakningene vi redesignet for produsenten, som spekeskinke. De enkle og stilrene elementene forteller historien om et kvalitetsprodukt som er laget på den tradisjonelle måten. Pakningen appellerer visuelt, men også emosjonelt. Når den ligger på bordet foran gjestene dine sender den ikke bare ut et signal til sultne mager, den sier også noe om både smaken din og verdiene dine.

Og lurer du på om det kun er små, lokale virksomheter som har en historie å fortelle er svaret nei. Alle merkevarer har en historie, du må bare finne den. Vi hjelper deg gjerne med å lete: Kontakt oss.

Tips til å finne din merkevares historie

Hva er det som er spesielt med nettopp din merkevare? Finn ut om det er noe ved den som kan gi en emosjonell tilknytning til den ved å stille deg disse spørsmålene: 

  • Hva er det merkevaren deres produserer eller tilbyr?
  • Hvem er målgruppen? 
  • Hvor holder dere til?
  • I hvilken bransje er dere?
  • Hva er verdiene deres?
  • Hvorfor er dere annerledes? 
Relevant prosjekt

Rygr
Identitet og pakningsdesign